اروپا برای منفعت‌بردن از ایران عجله دارد

سیاست‌مداران و مقامات تجاری کشورهای اروپایی با عجله در تلاش برای ورود به ایران به عنوان نخستین «واردشوندگان» به منظور تضمین منافع خود از اقتصادی ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران هستند. برداشته‌شدن تحریم‌ها علیه ایران سبب ایجاد ظرفیت‌هایی برای بهره‌برداری از فرصت‌های تجاری می‌شود.


سورن کِرن
1396/1/3
تعداد بازدید:

اندیشکده گیت استون در گزارشی با عنوان «اروپا برای منفعت بردن از ایران عجله دارد»1 به قلم سورن کِرن2، آمارها و نکات اقتصادی جالبی ارائه داده است:

سیاست‌مداران و مقامات تجاری کشورهای اروپایی با عجله در تلاش برای ورود به ایران به عنوان نخستین «واردشوندگان» به منظور تضمین منافع خود از اقتصادی ۴۰۰ میلیارد لاری ایران هستند. برداشته‌شدن تحریم‌ها علیه ایران -بازاری با ۸۰ میلیون مصرف‌کننده که از نظر تولیدناخالص‌داخلی پس از ترکیه دومین بازار بزرگ در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود- سبب ایجاد ظرفیت‌هایی برای بهره‌برداری از فرصت‌های تجاری می‌شود.

مقامات ایرانی می‌گویند طی پنج سال آینده به سرمایه‌گذاری ۱۸۵ میلیارد دلاری تنها در بخش نفت و گاز نیاز دارند. از اکنون تا سال ۲۰۲۵، بخش معدن نیز به سرمایه‌گذاری ۲۹ میلیارد دلاری نیاز دارد. ایران امیدوار است بتواند میزان خودروهای تولید در این کشور را سه برابر کند و تا سال ۲۰۲۵ تعداد آنها را به سه میلیون دستگاه در سال برساند.

سعید قاسمی نژاد تحلیل‌گر مسائل ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها -که در واشنگتن مستقر است- اعلام کرد: «وعده باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا درباره بازگشت‌پذیری تحریم‌ها حقیقت ندارد. زمانی که شرکت‌های بین‌المللی وارد ایران شوند و خود را به انجام سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری در این کشور متعهد کنند، دیگر راهبرد بازگشت‌پذیری تحریم‌ها در کار نخواهد بود.» او همچنین گفت: «تقریباً یک دهه طول خواهد کشید تا آمریکا بتواند اروپایی‌ها را برای ترک بازار ایران متقاعد کند زیرا شرکت‌های اروپایی مقادیر زیادی در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آن‌هایی که وعده بازگشت سریع تحریم‌ها را در آینده می‌دهند‌ یا ساده هستند یا حقیقت را نمی‌گویند.»

فیلیپ گوردون هماهنگ‌کننده سابق مسائل منطقه غرب آسیا در دولت اوباما که در حال حاضر در شورای روابط خارجی حضور دارد، در مصاحبه با نیویورک‌تایمز اذعان کرد مذاکره‌کنندگان آمریکایی به‌عمد روند بازگشت‌پذیری تحریم‌ها را مبهم تدوین کردند که نشان می‌دهد اگر ایران به مفاد توافقنامه هسته‌ای پایبند نماند همه تحریم‌ها لزوماً بار دیگر علیه این کشور اعمال نخواهند شد.

ایلان برمن کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا در مقاله‌ای در نشریه پلیتیکو اعلام کرد: «در نهایت شرایطی ایجاد خواهد شد که بر اساس آن، منافع فزاینده اقتصادی و سیاسی اروپایی‌ها در جمهوری اسلامی تضمین خواهد کرد ایران به شرایط قبلی به عنوان یک کشور منفور باز نخواهد گشت، چه به مفاد برنامه جامع اقدام مشترک پایبند باشد چه نباشد.» ▪

پی نوشت

1. http://www.gatestoneinstitute.org/6339/iran-deal-europeans-profit

2. Soeren Kern

--------------------------

پدافند اقتصادی، ش 12، آبان ماه 1394، ص46


مطالب پربازدید
را ببینید یا به فهرست بازگردید.