دولت بعدی آمریکا فشار را بر ایران افزایش دهد

اریک ادلمن معتقد است «احتمال بازگشت تحریم‌های پیشین ایران به دو دلیل بسیار کم است: نخست آن‌که اگر آمریکا تحریم‌های پیشین ایران را بازگردانند، ایران نیز می‌تواند برجام را لغو و توافق هسته‌ای را فسخ نماید؛ دوم آنکه دولت آمریکا در حال طراحی و تقویت معماری تحریم‌های گسترده‌تری است.


اریک ادلمن | سفیر سابق آمریکا و همچنین معاون پیشین وزیر دفاع آمریکا
1396/2/18
تعداد بازدید:

اریک ادلمن ــ سفیر سابق آمریکا و همچنین معاون پیشین وزیر دفاع آمریکا ــ مقاله‌ای در بولتن راهبردی «مؤسسه یهودی امور امنیت ملی رژیم صهیونیستی» نوشته است. او معتقد است که اکنون، یک سال پس از امضاء و اعلام رسمی برنامه‌ی جامع اقدام مشترک بر سر برنامه‌ی هسته‌ای ایران، بدون شک ایران را باید پیروز حقیقی این توافق دانست.

او ادامه می‌دهد که برنامه‌ی تسلیحات هسته‌ای ایران و سلطه این کشور در منطقه خاورمیانه همچنان ادامه پیدا کرده و رشد خواهد کرد؛ و این در حالی است که بازدارندگی و نفوذ آمریکا در آینده کاهش و احتمال گسترش جنگ و درگیری در منطقه افزایش خواهد یافت.

او در یادداشت خود به دولت بعدی آمریکا پیشنهاد می‌کند که برای معکوس‌سازی این روندهای منفی از تمامی ابزارهای لازم و ضروری برای جلوگیری از یک ایران هسته‌ای استفاده کند و به تهدیدهای دولت ایالات متحده در این زمینه اعتبار بخشد.

این تحلیل‌گر آمریکایی با بیان اینکه «توافق هسته‌ای نواقص و مشکلات بسیاری دارد و اطلاعات جدید نشان می‌دهد که هنوز هم مذاکرات و توافقاتی درباره‌ی مسائل جانبی بین ایران و طرف‌های غربی در جریان است و تعهدات جدیدی برای طرفین ایجاد خواهد نمود» اضافه کرد که برنامه‌ی نظارت و راستی‌آزمایی فعلی کامل نیست و نواقص آن موجب شده که بخش‌های بسیاری از برنامه‌ی هسته‌ای ایران مبهم و نامشخص باقی بماند.

او معتقد است «احتمال بازگشت تحریم‌های پیشین ایران به دو دلیل بسیار کم است: نخست آن‌که اگر آمریکا تحریم‌های پیشین ایران را بازگردانند، ایران نیز می‌تواند برجام را لغو و توافق هسته‌ای را فسخ نماید؛ دوم آنکه دولت آمریکا در حال طراحی و تقویت معماری تحریم‌های گسترده‌تری است که ظاهراً پس از توافق هسته‌ای پابرجا مانده‌اند. در هر صورت برجام جایگزین مناسبی برای جنگ نیست؛ این توافق چراغ سبز و منابع لازم را به ایران می‌دهد تا نفوذ خود را در منطقه افزایش و گسترش دهد.»

  1. 1. او برای کنترل ایران و مدیریت رفتار منطقه‌ایش به دولت آینده‌ی آمریکا اقدامات زیر را پیشنهاد می‌نماید:
  2. 2. برداشتن گام‌های جدی و مؤثر برای جلوگیری از پیشرفت برنامه‌ی موشک‌های بالستیک ایران.
  3. 3. دست کشیدن از خیال واهی ایجاد تعادل قدرت منطقه‌ای میان ایران و عربستان سعودی ــ که توسط اوباما بیان شده است ــ و به جای آن تقویت شرکای جدید منطقه‌ای در برابر ایران با استفاده از سیستم‌های دفاع موشکی پیشرفته و دیگر ابزارها و روش‌ها.
  4. 4. خودداری از اعطای هرگونه امتیاز جدید به ایران و تلاش برای بازپس‌گیری امتیازات قبلی.
  5. 5. استفاده از زور و قدرت نظامی به عنوان اهرم فشاری در برابر ایرانبرای جلوگیری از دسترسی این کشور به موادی که موجب پیشبرد برنامه‌ی هسته‌ایش می‌شود.
  6. 6. دائمی کردن تمامی محدودیت‌های اعمال شده بر توانمندی غنی‌سازی ایران در برجام.

او در پایان اقدام سریع و پرقدرت آمریکا، اظهارات عمومی محکم‌تر و تغییر جدی سیاست دولت در برابر ایران را خواستار می‌شود و از دولت آینده‌ی ایالات متحده می‌خواهد مجازات‌هایی واقعی در برابر اقدامات خصمانه‌ی ‌ایرانیان در نظر گیرد. او معتقد است تنها دراین صورت است که میتوان چشم‌انداز موفقیت‌های ایران در سطح منطقه را تا حد قابل توجهی کاهش و هزینه‌ها را برای این کشور افزایش داد. ▪

--------------------------

پدافند اقتصادی، ش 24، آبان ماه 1395، ص 42


مطالب پربازدید
را ببینید یا به فهرست بازگردید.