معرفی اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها از بدو تأسیسش، یکی از اعضای گروه اتاق‌های فکر نومحافظه‌کاران و گروه‌های حامی آن‌ها شد.


1396/2/1
تعداد بازدید:

بنیاد دفاع از دموکراسی1، یک اتاق فکر نومحافظه کار (جناح کم تعداد اما با نفوذ در داخل حزب جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا) است که مقر آن در واشنگتن می‌باشد. این بنیاد پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و به بهانهٔ مقابله با تروریزم، تأمین امنیت ملی، دموکراسی سازی و مهار افراط گرایی اسلامی تأسیس شده است. این بنیاد خود را یک موسسهٔ غیر حزبی و جناحی معرفی می‌کند که هدفش مقابله با ایدئولوژی‌هایی است که دموکراسی را تهدید می‌کنند. این بنیاد حامی «سیاست‌های مقابله با ترور» مثل جنگ آمریکا با عراق بوده و حمایت‌های جهانی از مداخلهٔ نظامی آمریکا در عراق را جلب کرده است. از گروه‌های مشابه این بنیاد می‌توان به کمیتهٔ آزادی عراق، کمیتهٔ خطر جاری و گروه آمریکایی‌های حامی پیروزی بر تروریزم نام برد. بنیاد دفاع از دموکراسی در سطح بین‌المللی در راستای پیگیری طرح انقلاب‌های نرم در کشورهای هدف کاخ سفید، با حمایت و ایجاد مراکزی چون بنیاد سوروس، طرح انقلاب‌های رنگین را در کشورهایی چون گرجستان، قرقیزستان و ... اجرا کرده است. این بنیاد حتی با حمایت از شبکه‌های مدنی و ایجاد تنش‌های سیاسی در میان گروه‌های مختلف، در پی ایجاد براندازی نرم در کشورهای مورد نظر دولت آمریکا است. تمرکز اصلی این بنیاد در خارج از جامعهٔ آمریکا، اولاً مقابله با جریان‌های فکری مخالف و متضاد با ارزش‌های دنیای غرب، به‌ویژه اسلام است به طوری‌که این بنیاد در اساس‌نامهٔ خود، جنگ بزرگ قرن ۲۱ را جنگ با اسلام معرفی می‌کند؛ ثانیاً مقابلهٔ مدنی و نرم با حکومت‌های متضاد با منافع آمریکا از دیگر فعالیت‌های مهم این بنیاد فکری است.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها از بدو تأسیسش، یکی از اعضای گروه اتاق‌های فکر نومحافظه کاران و گروه‌های حامی آن‌ها شد. از گروه‌های حامی می‌توان به مؤسسهٔ هادسون2 و امریکن اینترپرایز3 اشاره کرد که نقش مؤثری در اولویت‌های سیاست خارجی دولت جرج بوش داشته‌اند. نشانه‌ای از نقش این بنیاد در حلقهٔ فکری نومحافظه‌کاران را در سخنرانی جرج بوش در ۱۳ مارس ۲۰۰۶ با موضوع «مبارزه جهانی با تروریزم» می‌توان جستجو کرد که در آن به تمجید از اقدامات این مؤسسه همچون آموزش اصول و نحوهٔ دموکراسی به زنان عراقی و دانشجویان ایرانی پرداخته است. از چهره‌های شاخص جنگ طلب این بنیاد می‌توان به مارک گرشت4 و مایکل لدین5 اشاره کرد که خواستار افزایش مداخلهٔ نظامی آمریکا در دیگر کشورها بوده‌اند، که در سال ۲۰۰۸ پس از استعفا از موسسهٔ امریکن اینترپرایز به بنیاد دفاع از دموکراسی پیوستند. کلیفورد دی می6، مدیر این بنیاد و از نویسندگان پیشین در روزنامهٔ نیویورک تایمز می‌باشد که مدتی مدیریت روابط عمومی کمیتهٔ ملی جمهوریخواهان را بر عهده داشت. وی همچنین معاونت رئیس پیشین ائتلاف یهودیان جمهوریخواه را برعهده داشته است. نفوذی‌های حزب جمهوریخواه، بیشتر کرسی‌های مهم این بنیاد را در اختیار دارند. تلاش‌های گستردهٔ بنیاد، شامل حضور مکرر در رسانه‌ها و نگارش سرمقاله‌های مختلف می‌شود. براساس گزارشی که در سال ۲۰۰۳، مجلهٔ امریکن کانسرویتیو7 منتشر کرد، ریشه‌های بنیاد دفاع از دموکراسی را می‌توان در تلاش برای جلب حمایت فکری از واکنش اسرائیل به انتفاضهٔ فلسطین و مقابله با اعتراضات عمومی به اقدامات اسرائیل جست. گروه قبلی که این بنیاد از آن برخاست، گروه اِمِت8 (به زبان عبری یعنی حقیقت) نام داشت و در واقع یک برنامهٔ آموزشی بوده و در اوایل سال۲۰۰۱ به دست مؤسسان بنیاد دفاع از دموکراسی راه اندازی شد. پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، اِمِت به بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها تغییر نام یافت و کلیفورد دی می به‌عنوان رئیس و نیز بامز9 به‌عنوان معاون او انتخاب شدند. بامز که چهرهٔ اصلی در اِمِت بود، هم اکنون در مؤسسهٔ بین المللی ضد تروریسم در هرتزلیای اسرائیل می‌باشد.

برخی از مراکز وابستهٔ پژوهشی بنیاد به قرار زیر می‌باشد:

  • مرکز تحقیقات تروریسم10 که یکی از زیرمجموعه‌های اصلی بنیاد دفاع از دموکراسی است که بر روی بزرگ‌نمایی تروریسم و تخریب وجهه اسلام و جریانات اسلامی تمرکز مطالعاتی دارد و بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای جهانی را تغذیه فکری می‌کند. این مرکز همچنین با تهیه گزارش‌های متعدد موضوعی درباره جهان اسلام و ارائه آن‌ها به کاخ سفید و کنگره و حتی سازمان سیا، کمک فراوانی در تدوین و طراحی راهبردها و سیاست‌های ضد اسلامی آمریکا می‌کند.
  • مرکز مطالعات حقوق و ضدتروریسم11 که در ترویج حقوقی و استدلال حقوقی در جنگ با تروریسم و توجیه حقوقی فعالیت‌های عمده آمریکا در سطح بین‌المللی به‌ویژه در جنگ با افغانستان و عراق نقش اساسی داشته و در این باره تمرکز مطالعاتی و پژوهشی دارد.
  • مرکز مطالعات امنیت انرژی از دیگر مؤسسات رسمی وابسته به بنیاد دفاع از دموکراسی است که در حوزه موضوعاتی چون خطر تروریسم برای محیط زیست و خطر تروریسم برای تأمین امنیت انرژی آینده مردم دنیا تمرکز مطالعاتی دارد.
  • مرکز مطالعات رادیکال اسلامی در آفریقا از دیگر مؤسسات وابسته به بنیاد دفاع از دموکراسی است که در زمینه بررسی بحران‌های آفریقا و ترویج لیبرال‌دموکراسی در این منطقه و همچنین مقابله با جریانات اسلامی در آفریقا تمرکز مطالعاتی دارد.
  • مرکز مطالعاتی ایران و حزب‌الله، یکی دیگر از مراکز وابستهٔ مطالعاتی بنیاد دفاع از دموکراسی است که در زمینهٔ بررسی تحولات ایران و حزب‌الله لبنان و همچنین ایجاد فضای منفی و تخریبی علیه ایران و برنامهٔ هسته‌ای آن و نیز حزب‌الله و عملکرد آن در لبنان، تمرکز مطالعاتی دارد.

در یک گزارش تحقیقاتی در سال ۲۰۰۳، بودجه سالیانه بنیاددفاع از دموکراسی نزدیک ۳ میلیون دلار اعلام شده است. تأمین مالی اصلی مؤسسه شامل افراد شاخص سرمایه‌دار جمهوریخواه، مثل برنارد مارکوس12، میلیاردر پال سینگر13 و همچنین مرد با نفوذ کاسیو، یعنی آقای شلدون آدلسون14 می‌باشد. با توجه به پژوهش سامون15 از اسناد مالیاتی به دست آمده در سال ۲۰۱۱، مارکوس حدود ۱۱ میلیون دلار در آن سال، سینگر حدود ۳.۵ میلیون دلار و آدلسون نزدیک به ۱.۵ میلیون دلار به این بنیاد کمک کرده‌اند. ▪

پی‌نوشت‌ها

1. Foundation for Defense of Democracies (FDD)

2. Hudson

3. American Enterprise Institute (AEI)

4. Reuel Marc Gerecht

5. Michael Ledeen

6. Clifford D.May

7. The American Conservative(TAC)

8. EMET

9. BOMS

10. CTR

11. CLC

12. Bernard Marcus

13. Paul Singer

14. Sheldon Adelson

15. Samon

---------------------

پدافند اقتصادی، پیش‌شماره اول، آبان ۱۳۹۳، ص ۳۵


مطالب پربازدید
را ببینید یا به فهرست بازگردید.